Vedeli ste, že s bábätkom sa môžete rozprávať aj bez toho, aby vedelo vysloviť čo i len hlásku? Zlepšiť vašu komunikáciu s dieťatkom pomôže znakovanie – dorozumievanie sa pomocou gest. Batoľatá, ktoré takto komunikujú s rodičmi, sa o svoje pocity a potreby delia s dospelými ešte skôr, ako prídu na rad ich prvé slová.
Zdvihnutie rúk, mávanie na rozlúčku, kývanie hlavou pri vyjadrení súhlasu či nesúhlasu... To všetko sú prvé znaky, ktoré sa deti určia prirodzene a používajú ich intuitívne. Prestavte si však, že by vaše dieťatko vedelo posunkami ukázať, že už je dostatočne nakŕmené, alebo že potrebuje prebaliť. Znaková reč pre počujúce batoľatá sa vo svete používa už viac ako 20 rokov. Účinky znakovania podrobne skúmali psychologičky Linda Acredolo a Susan Goodwyn z Univerzity Davis v Kalifornii už v 80. rokoch 20. storočia. Zistili, že znakovanie pomáha pri rozvoji hovorenej reči a inteligencie.
Znakovanie upevňuje puto
Prirodzená túžba komunikovať s okolím je v deťoch odmalička. Vnímaví rodičia si všimnú rôzne druhy plaču – iný pri bolesti, iný od hnevu alebo strachu – či reč detského tela, ktorou nám chcú naznačiť, že sa dožadujú mlieka alebo sú unavené. Prostredníctvom naučených znakov a gest deti obohatia svoje vyjadrovacie prostriedky. Ak sa bojíte, že znakovanie oddiali rozvoj reči, budete prekvapený, že je to práve naopak. Výskumy dokázali, že deti, ktoré znakovali, dosahovali lepšie výsledky v rečových schopnostiach aj IQ testoch. Znakovanie navyše upevňuje puto medzi rodičmi a deťmi, podporuje pozitívny emocionálny vývoj drobcov a posilňuje ich sebadôveru.
S takmer ročným náskokom
Znakovanie funguje v rôznych jazykových a kultúrnych prostrediach. Psychologičky Linda Acredolo a Susan Goodwyn vychádzali z ich výskumu, ktorý trval 20 rokov. Deti rozdelili do dvoch skupín – v jednej používali znakovú reč, v druhej nie. V prvej skupine zistili u znakujúcich detí vo veku 24 mesiacov viac ako trojmesačný náskok. Keď mali deti 36 mesiacov, boli oproti svojim neznakujúcim rovesníkom popredu takmer o celý rok!
Dlhodobé prínosy znakovania
Sedem rokov po skončení štúdie sa rozhodli zamerať na dlhodobé prínosy tejto neverbálnej komunikácie. V inteligenčnom teste WISC‐III IQ dosiahli deti, ktoré ako batoľatá znakovali, priemerne o 12 bodov viacej ako deti z druhej skupiny. Podľa iných výskumov zvyšuje takáto forma komunikácie s bábätkom aktívne učenie v školských časoch a znižuje frustráciu a agresivitu v triede.
Ako na znakovanie?
- vyberte si program, ktorý ponúka kvalitné výučbové materiály pre rodičov aj deti,
- obráťte sa na certifikovanú inštruktorku,
- kurzy znakovania ponúkajú aj materské centrá, ktoré organizujú stretnutia znakujúcich detí,
- znakovať môžete už od narodenia, význam jednotlivých gest bude dieťatko chápať približne v 6. mesiaci,
- dieťa učte len vtedy, keď má dobrú náladu,
- používajte znak a slovo súčasne, znaky zaraďte do dennej rutiny,
- chváľte dieťa pri jeho úspechoch,
- zapojte do znakovania aj zvyšok rodiny, prípadne babysitterku,
- u detí bolo pozorovaných celkovo 49 typov gest (očakávanie, protestovanie, žiadosť o predmet, vyjadrovanie potrieb).
- 8-mesačné bábätko použije gestá približne osemnásť razy do mesiaca, 19-mesačné dieťa až stokrát.