V období prvých slov dieťa cíti radosť z vyslovených zvukov, ktoré už konečne dávajú zmysel aj rodičom. V nasledujúcom období sa táto radosť iba prehĺbi, a to v dôsledku dvojslovných pomenovaní, ktoré sú pre obdobie 18. až 24. mesiaca typické. Čo všetko vás ešte počas týchto mesiacov čaká?
Počas obdobia prvých slov, teda od 12. do 18. mesiaca, deti ovládajú aktívne asi 50-70 slov, no v ďalšom období toto číslo veľmi rýchlo rastie. Dieťatko vás vo veku okolo roka a pol až dvoch rokov poteší nielen množstvom nových slov, ale aj slovných spojení v kombinácii s gestom. Pozrite sa spolu s nami na to, ako budú tieto zmeny prebiehať a ako sa reč detí vyvíja v tomto období.
O krok bližšie k dokonalosti
Aj takto by sa dal popísať vývin detských slov. Kým v predchádzajúcom období patril jeden výraz viacerým predmetom (buď na základe vonkajšej podobnosti alebo funkcie), v tomto období nastávajú veľké zmeny. Deti si postupne začínajú všímať ostatné vlastnosti a znaky, ktoré jednotlivé predmety charakterizujú a prideľujú im nové názvy. Ešte pred pár týždňami mohlo byť kako nielen auto, ale aj bicykel a vlak, jednoducho všetko, čo spájala funkcia transportu. Deti zároveň prestávajú svet okolo seba poznávať rukami a ohmatávaním a oveľa viac zapájajú zrakový zmysel. S tým bezprostredne súvisí “objektivizácia” sveta, subjektívne vnímanie sa zatláča do úzadia a okolitý svet dieťatko začína popisovať dvojslovnými vetami, hoci dialóg ešte stále vedie rodič.
Deti v tomto období zdvojujú nielen vety, ale aj gestá a činnosti. Okrem toho, že na začiatku 18. mesiaca samostatne hovoria približne 50 slov, začínajú častejšie spájať slovo s gestom, napríklad dieťatko ukáže na mamine topánky a zároveň povie mama. Zároveň vie, že každá činnosť má svoj výsledok, preto nie je ničím nezvyčajným, že po zamiešaní kakaa si dieťatko odpije z hrnčeka. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, “lepenie” slov k sebe je pre dieťa veľkým míľnikom. Prvou najčastejšou otázkou, ktorú vám drobec položí, je zväčša otázka “Kde je?”. Mnohým sa takéto spojenia budú zdať nedokonalé, no dieťa jednoducho vyjadruje to, čo je z jeho pohľadu najdôležitejšie a keďže ešte nevie ohýbať, slová k sebe iba pripája.
Počiatky gramatiky
Dvojročné deti majú ku koncu tohto obdobia slovnú zásobu plnú nových slov a poznajú oveľa viac predmetov, ako vo veku jedného roka. Na začiatku, okolo 18. mesiaca, deti ešte stále žijú v prítomnosti, čo sa odráža aj v ich reči. Opisujú to, čo práve prežívajú a čas i priestor vnímajú veľmi subjektívne. Všetko, čo sa deje, sa deje tu a teraz. Okolo 24. mesiaca však dochádza k výrazným zmenám a reč detí už obsahuje aj zmienky o minulosti. Gramatika minulého času je síce zjednodušená, takže prípony -l, -la, -lo deti vyslovujú ako -j, -ja, -jo alebo -v, -va, -vo. Pre toto obdobie je tiež príznačné prvé vyjadrovanie vlastných pocitov, takže ak sa dieťatko udrie, zrejme budete počuť “bojí to”.
S prvými náznakmi jednoduchej gramatiky je spojená aj jednoduchá výslovnosť, ktorá je však pre rodičov a najbližších známych veľmi dobre zrozumiteľná. Skracovanie slov má najčastejšie podobu prvej alebo poslednej slabiky slova a príznačné je aj zjednodušovanie spoluhláskových skupín. Havko je zrazu havo, otvoriť bude oiť, bác sa zmení na bá a kde bude de. Veľkým posunom vpred je postupné vyslovovanie hlások d, v, f, k a j, no na ich dokonalú výslovnosť si ešte budete musieť počkať. Obľúbeným slovom sa ku koncu tohto obdobia stáva nie, ktoré potrápi mnohých rodičov.
Čas na nočník a iné hry
Vývin detskej reči, ako už bolo viackrát spomenuté, ide ruka v ruke s vývinom iných stránok. Rodičov v tomto období čakajú nočníkové posedenia, pretože práve to je čas, kedy je dieťatko pripravené na zadržiavanie cikania a kakania. Čím skôr s týmto nácvikom začnete, tým skôr dieťatko chodenie na nočník zvládne, a toto obdobie je na to ako stvorené. Pre niektoré deti je čas strávený na nočníku spočiatku iba hrou, no v tomto veku deti poznajú aj iné, oveľa zaujímavejšie hry.
Dieťa začína napodobňovať aktivity dospelých, mamine češe vlásky, otecka zase kŕmi alebo tlačí autíčko či číta knihu. Tieto činnosti skúša na všetkých členoch domácnosti a nevynecháva ani bábiku či plyšového macka. Macko v detských očiach ožíva a robí všetko to, čo dokáže spraviť aj samo dieťatko. Dvojročné deti sú však ešte takí malí samotári, ktorí majú na hru v kolektíve ešte čas. Na detskom ihrisku či narodeninovej oslave sa síce hrajú po boku iných detí, no každé z nich je zaujaté svojou vlastnou činnosťou.
Deti rastú ako z vody, o tom niet najmenších pochýb. Dôkazom je práve obdobie 18. až 24. mesiacov, počas ktorého dôjde k mnohým výrazným zmenám. Čím viac podnetov a pozornosti dieťatku venujete, tým skôr vás obdarí novými dvojslovnými spojeniami a prvým nie.