Každé dieťatko má vo vývine svoje vlastné tempo, no existujú obdobia, počas ktorých by už malo ovládať isté veci. To platí aj v prípade vývinu detskej reči. Ak máte pocit, že vaše dieťatko v porovnaní s rovesníkmi zaostáva, navštívte logopéda. Ten už presne bude vedieť, ako dieťatku pomôcť.
Odkladanie návštevy logopéda môže viesť v budúcnosti k väčším ťažkostiam, ako je len porucha reči. Najmä v predškolskom období a počas základnej školy sa môžu spolužiaci vášmu dieťatku vysmievať, čo môže vyústiť až do šikany. Nedovoľte, aby malá porucha reči v ranom štádiu jej vývinu došla až tak ďaleko, keď prvé dvere logopéda môžu byť len pár metrov od vás.
Poruchy reči neprehliadajte
Väčšina z nás si pod poruchou reči predstaví zlé vyslovovanie hlások, no v mnohých prípadoch ide aj o zajakávanie a brblanie či oneskorenie vývinu reči. Tieto poruchy môžu byť dedičné, ale v žiadnom prípade nedovoľte, aby sa to vetou “Má to po mne” aj skončilo. Ak má vaše dieťatko päť rokov a ochvíľu pôjde do školy, malo by rozprávať čisto. Správna výslovnosť v prvom ročníku je prvým predpokladom toho, že školáčik sa naučí správne čítať všetko, čo sa od neho bude očakávať. S tým súvisí aj písanie - dieťa s poruchou reči často píše to, čo hovorí a nie to, čo by malo hovoriť. Čím dlhšie budete prvú návštevu odkladať, tým ťažšie sa bude dieťa v škole adaptovať.
Prečo sa reč nevyvíja?
Dôvodov, prečo dieťatko nerozpráva alebo prečo rozpráva zle môže byť viacero. Príčinou, ktorú dokážete odstrániť aj doma je nedostatok komunikácie. S deťmi sa treba rozprávať tvárou v tvár, pretože aj tak dokážu napodobniť správnu výslovnosť. Deti vyrastajú s mobilmi a tabletmi v rukách, hrajú hry a pozerajú rozprávky, ktoré si nevyžadujú verbálnu komunikáciu. Preto sa vývin reči spomaľuje alebo sa reč vyvíja nesprávne. Pomôcť môžu aj rovesníci v škôlke, takže zápis dieťatka do nej neodkladajte.
Vážnejšou príčinou je nedostatočné vyvinutie artikulačných orgánov. Stáva sa tak najmä v prípade predčasne narodených detí, ale nie je to pravidlom. Nie úplne vyvinuté artikulačné orgány môžu mať aj donosené deti. Rečové orgány sú svalové, takže ich treba posilňovať. Preto je dôležitá komunikácia - rozprávanie, čítanie rozprávok, spievanie. Dôležité je aj to, ako dlho dieťa dojčíte. Príliš dlhé dojčenie, ale aj cmúľanie cumlíka a pitie z fľaše má za následok nesprávnu polohu jazyka, čo vedie k zlej výslovnosti.
Postupná výslovnosť hlások
Nie ste si istí, či je vaše dieťatko pozadu? V istom veku je ešte nesprávne vyslovovanie hlások v poriadku. Deti si reč uľahčujú zamieňaním hlások alebo ich vynechávaním a je prijateľné aj zlé skloňovanie a nesprávny slovosled. Medzi druhým a tretím rokom by mali deti vedieť vysloviť hlásky n, m, p, h, t, k a medzi tretím a štvrtým rokom hlásky f, v, g, b, j a d. Najťažšími hláskami v slovenčine sú hlásky l a r, ale aj sykavky, no do piatich rokov by deti mali zvládnuť aj tie a pred nástupom do školy by mali rozprávať čisto.
Návšteva logopéda môže byť stresujúca, uberá z času, ale prináša pozitívne výsledky. Každé dieťatko postupuje iným tempom, preto na to svoje nekričte, pravidelne s nimi cvičte podľa pokynov logopéda a buďte trpezliví. Ako sa hovorí, ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Keď sa vaše dieťatko zbaví rečovej poruchy v ranom detstve, v živote, a najmä počas školských čias, to bude mať oveľa jednoduchšie.