Ak vám tehotenstvo či čerstvý príchod malého bábätka skomplikoval alebo dokonca znemožnil obľúbenú jazdu na bicykli, možno si ju užijete, keď váš drobec trošku podrastie. Samozrejme, čím viac sa o dozviete o tom, ako sa postarať o maximálnu bezpečnosť vašich najmenších počas bicyklovania, tým pohodlnejší a bezstarostnejší môže byť váš spoločný výlet.
Je to vôbec bezpečné?
V tejto otázke zohráva veľkú úlohu nielen vek dieťatka, ale aj typ detskej cyklosedačky či vozíka. Kým Holanďania schvaľujú dokonca aj jazdu s novorodencom, Briti sú v tomto ohľade opatrnejší a sú presvedčení, že dieťatko by malo mať aspoň 9 mesiacov. Američania si zasa obvykle počkajú až do prvého roka, kým posadia drobca na rodičovský bicykel.
V prvom rade si treba uvedomiť, že batoľatá a menšie deti sú omnoho zraniteľnejšie než dospelí, a teda môžu utrpieť vážne zranenia aj pri nevinne vyzerajúcej nehode. Do úvahy treba brať aj fakt, že bicyklovanie na trošku nerovnom povrchu môže spôsobovať bábätku nepríjemné otrasy. Ak je vaše dieťatko ešte malinké, neustále vibrácie a trasenie mu takisto môžu privodiť problémy.
Mnohí cyklistickí experti či cyklopredajcovia odporúčajú bicyklovanie s dieťatkom až od veku 9 mesiacov. V tomto období má už totiž vyvinutú chrbticu a je schopné pevne sedieť bez podpory či opierky. Dovtedy by mohla mať jazda pre dieťa vážne zdravotné následky.
Aký spôsob prepravy dieťatka vybrať
Na výber máte viacero možností, ako voziť dieťatko na vlastnom bicykli, každá z nich má pritom isté výhody i nevýhody. Keď váš poklad dosiahne vhodný vek, môžete mu kúpiť cyklosedačku umiestnenú vpredu či vzadu alebo „prívesný“ vozík. Okrem bezpečnosti veľmi zaváži aj to, ako často sa chystáte voziť svojho chlapčeka či dievčatko na bicykli a aký spôsob jazdy vyhovuje vám i samotnému dieťatku. V každom prípade si pred kúpou radšej preverte a vyskúšajte čo najviac dostupných alternatív, ideálne aj spolu s drobcom.
Detský príves na bicykel
Zvyčajne sú jeho súčasťou dve až tri kolesá, kabínka a pripájacie rameno. Je ideálny pre najmenšie bábätká, ktoré ešte nedokážu sedieť, a dostupné sú aj modely pre dve detičky. Najmenší člen rodiny v ňom prakticky leží ako v kočíku a navyše je pripútaný bezpečnostným pásom. Príves má dostatok pohodlia a priestoru pre bábätko i na ostatné veci či hračky, ktoré potrebujete zobrať so sebou.
Veľakrát mu nechýbajú ani sieťky proti hmyzu či priehľadné „okná“, ktoré počas jazdy poskytujú výhľad do okolia. Kabíny možno celé uzavrieť zipsom, čo oceníte najmä v horšom počasí. Kvôli bezpečnosti a dobrej viditeľnosti pre motoristov sa oplatí vozík opatriť aj zadným osvetlením a vlajkou. Väčší pozor si dávajte pri brzdení a jazde v zákrutách.
Keď sa váš drobec naučí sedieť, mali by ste príves vymeniť za cyklosedačku, rýchlo sa totiž „v uzavretom priestore“ začne nudiť. K nevýhodám vozíka patrí aj sťažený kontakt rodiča s dieťaťom, takže sa budete musieť neustále obzerať a kontrolovať ho. Navyše je dieťatko umiestnené dosť nízko, takže jeho výhľad nie je taký ideálny. Svoje slabé stránky ukáže vozík aj pri strete s komplikovanejším terénom, vyžaduje totiž širšiu a rovnejšiu cestu.
Mnohých rodičov môže odradiť aj pomerne vysoká cena. Podľa nášho prieskumu sa v eshopoch pohybujú sumy za lacnejšie cykloprívesy od 130 do 400 eur, za kvalitnejšie však zaplatíte aj 800 až vyše 1 000 eur. Bonusom môžu byť prívesy, ktoré majú aj špeciálnu rukoväť, takže sa dajú využívať aj ako detské kočíky.
Detská sedačka vpredu
Pripevňuje sa dopredu medzi cyklistu a riadidlá, ktorých sa váš poklad môže za jazdy držať. Osloví najmä deti, ktoré chcú všetko vidieť a zároveň sedieť rovnako vysoko ako vy. Odporúčame ju využiť aj v prípade, ak máte hyperaktívnejšieho potomka. Takto budete mať nad ním lepšiu kontrolu, môžete sa s ním rozprávať a zaujať ho rozličnými otázkami.
Nevýhodou je, že do takejto sedačky sa vmestia len menšie deti (maximálne do 15 kg, čo sú približne 2 roky). Vašej ratolesti môžu prekážať aj samotné riadidlá. Samozrejme, komplikovanejšie to má aj rodič, pre ktorého sa takáto jazda, aspoň v začiatkoch, stáva skúškou zručnosti. Jednak sa musí chopiť riadidiel tak, aby obsiahol dieťa, jednak musí šliapať do pedálov viac „doširoka“. Pri menšej obratnosti si pri tom môže dokonca poudierať kolená o detskú sedačku. Preto sa odporúča využívať takýto spôsob vozenia vašich detí len na kratšie cesty.
Dávajte si pozor na sedadlá, ktoré sa viažu priamo k riadidlám, bicykel sa s nimi ovláda oveľa ťažšie.
Väčším problémom je, že detičky pri jazde na cyklosedačke umiestnenej vpredu nič nechráni. Kvôli lepšiemu výhľadu cyklistu a manipulácii s bicyklom totiž takéto modely nemajú sedadlo s pevným operadlom. Ak dôjde k pádu, môže cyklista preletieť ponad dieťa a vážne mu ublížiť, pretože drobček nemá chránený krk. Rovnako je problém, ak sa vášmu chlapcovi či dievčatku počas jazdy začne driemať, pretože si nemá kam oprieť hlavičku.
Počítajte aj s tým, že deťom pri jazde kadečo naveje do očiek, či už je to silný vietor, prach alebo drobný hmyz, čo môže spôsobiť slzenie. Pár rodičov má dokonca skúsenosti aj s tým, že ich ratolesti sa jazdy v takejto sedačke viac obávajú – jednak sedia vpredu pred rodičom, takže sú zoči-voči všetkým „nebezpečenstvám“, jednak sa im občas zdá, že bicykel sa pohybuje rýchlejšie.
V prípade cyklosedačiek vpredu zaváži pri výbere aj otázka, či bude dieťatko voziť viac mamička alebo otecko, a teda či ju upevníte na dámsky alebo pánsky bicykel. Dámsky bicykel má totiž šikmú rámovú trúbku, takže musíte hľadať také modely sedačiek, ktoré sa naň budú dať pripevniť.
Detská sedačka vzadu
Takýto model je veľmi praktický, preto sa využíva veľmi často. V porovnaní s cyklosedačkami vpredu sú aj bezpečnejšie, pretože dieťatko je v prípade pádu lepšie chránené. Pre samotného cyklistu sú takisto veľmi pohodlné, pretože mu nič nebráni v šliapaní do pedálov. Môžete ich preto využiť aj na dlhšie cesty. Ceny modelov sa najčastejšie pohybujú v rozmedzí od 30 do 50 eur, za tie drahšie zaplatíte zvyčajne do 150 eur.
Súčasťou takejto sedačky je vysoká opierka chrbta, ktorá dieťatku poskytuje oporu a ochranu. Vďaka nej si pokojne môže počas jazdy pospať. Má dvojité steny a bezpečnostné popruhy, ktoré by ideálne mali byť vedené medzi nohami vášho drobca, čo zabráni jeho zošmykovaniu počas jazdy. Z hľadiska bezpečnosti určite oceníte sedačky so špeciálnym priestorom na nožičky. Takto nehrozí riziko, že si váš poklad omylom zastrčí nožičku do točiaceho sa kolesa, čo by mu mohlo spôsobiť vážny úraz.
Zadné cyklosedačky sú určené buď pre detičky od 9 do 15 kg, alebo pre väčších drobcov s váhou od 9 do 22 kg, čiže približne do 4 rokov. Podľa typu upevnenia sa delia do troch základných skupín:
- upevnené k podsedlovej rúre, so vzperami prichytenými k zadnej vidlici;
- upevnené k podsedlovej rúre, prichytené k nosiču batožiny;
- upevnené k nosiču batožiny – tento typ je najmenej vhodný, pretože mu chýba potrebné pruženie a dieťatko cíti všetky vibrácie.
K nevýhodám patrí horší kontakt s dieťatkom, keďže sedí za vaším chrbtom. Ak ho chcete skontrolovať, musíte sa otáčať dozadu. Vaša ratolesť tu zároveň nemá taký výhľad ako na cyklosedačke vpredu. Musíte tiež počítať s tým, že máte vzadu sústredenú oveľa väčšiu váhu, čo zhorší nielen stabilitu bicykla, ale takisto vám sťaží bicyklovanie do kopca. Keďže je cyklosedačka namontovaná vzadu, prakticky zaberá celý priestor nosiča. Potrebné veci a jedlo tak musíte niesť vo vaku na chrbte.
Pár praktických tipov
Je veľmi dôležité, aby ste si pred kúpou skontrolovali, či je detská sedačka na bicykel odpružená. Pre dieťatko bude pohodlnejšia a pomôže mu zvládnuť aj dlhšie výlety.
V prípade dlhších trás je dobré staviť aj na polohovaciu sedačku, ktorú budete môcť nastaviť podľa aktuálnej potreby vašej ratolesti. Ak napríklad zaspinká, jednoducho ju mierne nakloníte, aby dieťatku nepadala hlavička smerom dopredu.
Väčšina cyklosedačiek dnes patrí k samonosným modelom, čo znamená, že na ich pripevnenie vôbec nepotrebujete zadný nosič na bicykli. Predávajú sa totiž aj so zabudovaným držiakom. Ak počítate s tým, že budete sedačku používať na viac bicyklov, zaobstarajte si náhradný držiak, s ktorým ju hravo premiestnite.
Keď dieťatko vyrastie z cyklosedačky, môžete použiť vodiacu tyč, ktorú v prípade potreby (napríklad, keď už vaša ratolesť nevládze šliapať do pedálov), pripevníte o svoj vlastný bicykel. Dostupné sú však aj takzvané vlečné bicykle, čiže bicykle s jedným – zadným kolesom. Keď ho pripevníte k svojmu bicyklu, vytvoríte so svojou dcérku či synčekom jeden tandem.
Bezpečnosť na prvom mieste
Pri jazde na bicykli spolu s dieťaťom nesiete zodpovednosť nielen za seba, ale aj za svojho drobčeka. Držte sa preto týchto nepísaných bezpečnostných pravidiel:
- Nech umiestnite dieťatko do akéhokoľvek modelu sedačky či vozíka, nezabudnite mu dať na hlavičku prilbu, ktorá ho ochráni pri prípadnom páde či nehode.
- Ak má cyklosedačka bezpečnostné pásy, používajte ich bez ohľadu na vek dieťatka. Malé deti chránia pred zošmyknutím, starším deťom znemožňujú vymýšľať huncútstva za vaším chrbtom.
- Na bicykli s dieťatkom zásadne nikdy neriskujte ani nepreceňujte svoje schopnosti. Opatrnosti nikdy nie je dosť!
- Nenechávajte bicykel odstavený aj spolu s dieťatkom v sedačke. Keď na ňom nesedíte, celé ťažisko sa presúva k cyklosedačke, takže by vaša ratolesť mohla spadnúť a poraniť sa.
- Vyhnite sa frekventovaným rušným cestám. Namiesto nich si vyberajte bezpečné cyklochodníky, parky či pokojné vidiecke cesty.
Tak čo, kedy podniknete spoločnú jazdu s vaším pokladom aj vy?