Máte doma prototyp ukážkového prváčika?

  Kategórie: Prvé roky dieťaťa,
6 min
11. aug'17

Základné školy po celom Slovensku onedlho otvoria svoje brány a z množstva malých škôlkarov sa zrazu stanú školáci. V škole ich čakajú noví kamaráti, ale aj povinnosti a režim. Čo všetko by malo vaše dieťa vedieť, aby bez väčších problémov zvládlo prvý ročník?

Pri posudzovaní školskej zrelosti je u nás najdôležitejším kritériom vek. V 6 rokoch by malo dieťa dosiahnuť zrelosť v štyroch hlavných vývojových oblastiach vývinu – telesnej, mentálnej, sociálnej a emocionálnej. Predškolák si nové poznatky osvojuje najmä praktickými činnosťami a takto získané vedomosti sú dobrým základom školského vzdelávania. Rodičia sa častokrát predháňajú v chválení s tým, čo všetko ich budúci prváčik dokáže, do koľko vie narátať či koľko anglických slovíčok pozná. Čo však naozaj potrebuje vedieť dieťa, ktoré v septembri sadne prvýkrát do školskej lavice?

Nástup do školy

Základné vedomosti

Samozrejmosťou je, aby dieťa poznalo svoje meno, adresu bydliska, vedelo vymenovať členov rodiny a ich zamestnanie. Budúci prváčik by sa mal tiež orientovať v okolí domu aj školy a poznať cestu do školy. Ešte v predškolskom veku by dieťa malo dostať základy dopravnej výchovy, aby sa mohlo bezpečne presúvať z jedného bodu do druhého a vedieť, na akú farbu semaforu je bezpečné prechádzať cez cestu. S tým je spojené aj poznanie základných farieb a orientácia v priestore a čase. Dieťa by malo vedieť, kde je vpredu, vzadu, hore, dole, vľavo či vpravo a poznať geometrické tvary a časti ľudského tela. K základným matematickým znalostiam patrí počítanie do 10 a rozlišovanie rozdielu menej-viac. Prváčik musí tiež samostatne používať WC a umyť si po ňom ruky, rovnako ho to naučte aj po práci s niečím špinavým alebo po návrate z ihriska a zo záhrady.

Potrvá približne mesiac, kým si dieťa zvykne na nový režim. Začnite naň budúceho prváčika pripravovať už počas posledného augustového týždňa.

Jemná a hrubá motorika

Šesťročné dieťa by sa malo vedieť samostatne najesť s príborom, obliecť a obuť sa, rovnako zapnúť si gombíky a zaviazať šnúrky. To je spojené s jemnou motorikou, ktorú si v prvom ročníku ešte viac vycibrí pri držaní písacích potrieb, kreslení geometrických tvarov, napodobňovaní tvarov písmen, vyfarbovaní obrázkov či strihaní. Podporujte tieto aktivity aj doma, napríklad  modelovaním a navliekaním korálok. Dieťa by nemalo mať problém ani s hrubou motorikou, malo by vedieť udržať rovnováhu, skákať na jednej nohe, behať bez šmatlania, hádzať a chytať loptu, robiť kotrmelce či skákať cez švihadlo.

Uväzovanie šnúrok deti

Správanie a sociálna pripravenosť

Slušne sa správať, vedieť pozdraviť, poprosiť a poďakovať učíme deti už odmala. Staršie deti by mali vedieť správať  k svojmu okoliu, teda ľuďom, ale aj k prírode a šetrne zaobchádzať s predmetmi. Keď sa v novom prostredí hanbia maličké deti, ktoré sa bojazlivo skrývajú za rodičov, je to podľa mnohých roztomilé. Keď má dieťa 6 rokov, je to skôr nežiadúce. Na cudzie osoby by si dieťa malo zvyknúť bez problémov, rovnako sa nesmie hanbiť osloviť ľudí, alebo sa nebodaj strániť spoločnosti cudzích detí. Dôležitým ukazovateľom úrovne pripravenosti dieťaťa na 1. triedu je práve spolupráca v kolektíve. Prváčik by sa mal aktívne zúčastňovať školského života, mal by vedieť ohodnotiť prácu spolužiakov a prijať hodnotenie iných. Nežiadúca je agresivita – spory s inými deťmi ho naučte riešiť bez bitky či hádok. Pri hre alebo inej činnosti by mal malý žiak vydržať približne 20 minút. Začatú prácu musí dokončiť, nie neustále odbiehať k niečomu novému.

Prváčikovia majú najčastejšie problém so správnym vyslovovaním hlások „l“ a „r“ a so sykavkami.

Prváčik

Reč a pamäť

Dieťa pripravené na školskú dochádzku by malo mať dostatočnú slovnú zásobu. Hovorí jasne, zrozumiteľne a plynule aj pri zložitejších vetách. Chápe slovné pokyny a dokáže prerozprávať udalosti, ktoré zažilo, takisto sa vie naučiť naspamäť detskú básničku alebo pesničku. Najlepšou cestou, ako rozvíjať reč a slovnú zásobu dieťaťa, je čítať mu odmala ilustrované knihy, aby mohlo sledovať dej podľa obrázkov. Na rozvíjanie reči sa dá využiť aj cesta autom – pýtajte sa ho, čo vidí a slová následne rozoberajte. Namiesto počítačových hier skúste náučné DVD zamerané na slovenčinu alebo hru Filipko – škôlkar, ktorú si dieťa zahrá aj na mobile či tablete. Tento voľne dostupný vzdelávací program je vhodný pre deti do 8 rokov.

Budúci prváčikovia majú najčastejšie problém so správnym vyslovovaním hlások, a to  s výslovnosťou písmen „l“ a „r“ a so sykavkami. Za pribúdajúce poruchy rečí prváčikov môže podľa odborníkov nedostatok verbálnej komunikácie. „Je omnoho ľahšie a rýchlejšie dieťa naučiť niečo, čo nevie, ako odúčať ho od „zabehnutého“ nesprávneho spôsobu artikulácie. Preto, ak dieťa nevie vysloviť niektorú z hlások správne, odporúčame radšej prísť konzultovať postup, ako dieťa hlásku naučiť s logopédom, než to zobrať do vlastných rúk. Často sa nesprávnymi, laickými postupmi stav skôr zhorší (dieťa sa naučí hlásku nesprávne), ako zlepší. Mnohokrát ani samotní rodičia nevedia, že hláska je v skutočnosti tvorená nesprávne (napríklad bočné R). Potom sú prekvapení, ak ich na to upozorní pani učiteľka v škole, alebo sa nesprávna výslovnosť odhalí až pri logopedickom vyšetrení,“ odporúčajú odborníci z ambulancie klinickej logopédie Logomedik v Skalici.

Prvý školský deň

Dôležité maličkosti

Pre správne spolužitie v triede aj pre učenie sa v škole je potrebné ovládať ešte množstvo maličkostí, ktoré by vám v prvom momente prišli možno nepodstatné. Položte si doma otázku, či si váš malý školák vie sám utrieť nos, či správne drží telo pri sedení, necmúľa si nevedomky prsty alebo nestrká do úst rôzne predmety. Niektoré nežiadúce návyky či prejavy viete postupne odstrániť aj sami. Nástup do prvej triedy je veľkou udalosťou pre deti aj rodičov. Pripravte drobca na túto zmenu a rozprávajte sa s ním o tom, čo ho v škole čaká a na aké rôzne aktivity sa môže tešiť.