S príchodom prvých narodenín sa život bábätka začína výrazne meniť. Dieťatko spoznáva svet z iných pohľadov, oveľa viac objavuje a oproti predchádzajúcim mesiacom aktívne komunikuje s okolím. Reč detí sa v tomto období rozvíja omnoho rýchlejšie. Pozrite sa s nami na to, aké pokroky robí dieťatko od ôsmeho do dvanásteho mesiaca.
Obdobie džavotania a hrkútania má už dieťatko v ôsmom mesiaci za sebou a teraz prichádza čas na väčšie zmeny. V priebehu 9. mesiaca sa detičky prvýkrát posadia a okrem hladu, potreby matky či iných základných potrieb dávajú najavo aj túžbu, a to túžbu po hračkách alebo predmetoch, ktoré nie sú v ich bezprostrednej blízkosti. Tak vzniká prvé gesto, ktoré v období zámernej komunikácie nie je ani zďaleka posledným.
Obdobie prvých objavov
Toto obdobie je v živote dieťatka veľkým medzníkom, pretože mnohé udalosti sa stanú po prvýkrát a knižka o dieťatku sa bude napĺňať raz-dva. Obdobie, počas ktorého smerovali predmety z ruky priamo do úst je už minulosťou, teraz prichádza na rad objavovanie. Okrem uchopovania predmetov a ich premiestňovania patrí medzi najväčší objav tzv. stálosť predmetov. Deti začínajú hľadať predmety, ktoré nevidia, pretože vedia, že existujú. Ak spadne nejaká hračka na zem a malý objaviteľ ju nevidí, vie, že tam niekde musí byť a nevyparila sa.
Vo sfére objavovania dochádza ešte k ďalšiemu dôležitému míľniku, a to je pochopenie súvislosti medzi príčinou a dôsledkom. Detičky vo veku 9-10 mesiacov zisťujú, na čo je dobrý vypínač na svetlo, šnúrka na zvukovej hračke a podobne. Všetky každodenné činnosti ako umývanie riadu, vešanie bielizne, vysávanie, telefonovanie či nakupovanie sú pre deti nesmierne zaujímavé a ak budete pozorní, určite si všimnete, že váš drobec sa snaží všetko napodobniť. Tieto činnosti sú sprevádzané rôznymi zvukmi, ktoré sú nateraz pre danú činnosť pomenovaním.
Pá-pá, tata, ťapi-ťap
Už v predošlom článku ste sa mohli dočítať, že detská reč sa nevyvíja samostatne, ale je sprevádzaná aj vývinom motoriky, myslenia či poznávania. Ešte pred prvým zrozumiteľným slovom dieťatko svet poznáva a snaží sa mu porozumieť. Toto obdobie môžete u dieťatka postrehnúť až 2-3 mesiace pred samotným rozprávaním. S končiacim sa prvým rokom by dieťatko malo pohotovo reagovať na zákazy typu nie alebo no-no, vie na pokyn rodiča urobiť pá-pá, zatlieskať ťapi-ťap, vie, čo robí tik-tak a dokonca vie ukázať, aké veľké narastie.
Prvé vytúžené slovo prichádza v období jedného roka. Od dieťatka však nečakajte okamžite celistvé náročné slová, ani chodiť sa nenaučí priamo zo sedu, čo sa tiež deje v tomto období. Za prvé slová sa dajú považovať slabiky, ktoré označujú predmet, osobu alebo činnosť, už to teda nie sú náhodné alebo pudové zvuky. Slovo to môže v detskej reči znamenať auto, bu môže byť akékoľvek zvieratko a da môže zastupovať nejakú činnosť, napríklad kúpanie. Pre deti je v tomto období bežné aj to, že jedným slovom označujú viacero vecí a interpretácia je tak veľmi situačná.
Ako komunikovať v tomto období?
Podobne ako v predchádzajúcom období, aj okolo prvého roka je základným a najdôležitejším pravidlom rozprávať sa s dieťatkom. Dôležitá je správna a výrazná artikulácia a komunikácia tvárou v tvár. Dieťatko sa snaží napodobňovať nielen pohyby pier, ale aj mimiku a zisťuje, čo čím dosiahne. V komunikácii nevynechávajte gestá, ktoré dieťatko v tomto veku používa veľmi často. Reagujte na pohľady a gestá dieťatka, neignorujte jeho prosby, ktoré ešte nevie vysloviť.
Počas rozhovoru s dieťatkom sa snažte používať kratšie a jednoduchšie vety, ktorým váš malý rečník lepšie porozumie a rýchlejšie sa naučí opakovať. Pokračujte tiež v komentovaní činností, napr. teraz ideme papať, obujeme Ninke topánočky, dáme ockovi pá-pá. Takisto nálepkujte veci vo svojom okolí, s ktorými sa stretávate a pripomínajte dieťatku, že toto je mačička, tamto auto a toto tričko je špinavé.
Nové rutiny v podobe hier
Deti sa v období od ôsmeho mesiaca dokážu okrem denných rutín zapájať aj do tých sociálnych. Ide v prevažnej miere o jednoduché spoločenské hry, do ktorých sa zapoja spolu s rodičom, starším súrodencom alebo iným dospelákom. Medzi najznámejšie a najobľúbenejšie hry patrí hra na schovávačku, ťap-ťap-ťapušky, ale aj hra s predmetmi. Každé dieťatko prejaví nákazlivé nadšenie pri stavaní a zhadzovaní veže z kociek, ale sociálnou rutinou v tomto období bude aj vkladanie kociek do škatule, miešanie čaju, gúľanie lopty či tlačenie chodítka pred sebou. Nesmierne zaujímavou hrou je tiež otváranie zásuviek a skúmanie ich obsahu, listovanie v knihe a čaro dieťatko nájde aj v uchopovaní kúskov ovocia a následne vo vkladaní do úst.
Vývin detskej reči je od ôsmeho do dvanásteho mesiaca plný pokrokov, ktoré sú sprevádzané nadšením, radosťou a smiechom z prvého úspešného gesta či slova. Buďte v tomto období po boku svojho drobca a tešte sa z nových objavov spolu s ním.
Zdroj: HORŇÁKOVÁ, Katarína, Svetlana KAPALKOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko, 2005. ISBN ISBN 80–969074–3–3.