Stretli ste už aj vy na ulici roztomilých škôlkarov na prechádzke, ktorí okolitý svet komentovali po anglicky? Pritom to vôbec nemuseli byť deti cudzincov, žijúcich na Slovensku. Angličtina sa udomácnila v našich škôlkach. Výskumy totiž ukázali, že cudzí jazyk sa deti ľahšie naučia, ak sa s ním zoznámia už v skorom veku. Najlepšie ešte „v perinke“.
Kladiete si otázku, kedy je vhodný čas začať s výučbou cudzieho jazyka? Odborníci vravia, že ihneď po narodení! Nervové bunky veľkého mozgu u novorodencov ešte nie sú poprepájané, to je dôvod, prečo sa malé deti učia ľahšie ako dospelí. S nástupom puberty sa prepájanie mozgových buniek spomalí a tie, ktoré sa ďalej nerozvíjajú, začnú zanikať. Jazykový základ si deti vytvárajú od 6 mesiacov do 3 rokov. Učia sa významu jednotlivých slov, pomenúvajú veci okolo seba aj svoje vlastné potreby. Napodobňujú intonáciu, melódiu jazyka, slová a hľadajú v nich súvislosti.
Množstvo podnetov, ktoré dáte deťom do 3 rokov, bude predurčovať ich neskoršiu inteligenciu. Schopnosť naučiť sa cudzí jazyk je v tomto období taká veľká, že nezáleží na tom, koľko jazykov si dieťa osvojuje. Cudzie jazyky stimulujú tú istú časť mozgu, ako pri učení sa materinského jazyka. Nie však nadlho. Sedemročné deti už cudzí jazyk spracovávajú v inej mozgovej oblasti, takže sa neutvárajú vzácne nervové spojenia medzi nervovými bunkami. Dá sa povedať, že do 7 rokov je detský mozog akoby naprogramovaný na učenie sa cudzích jazykov bez väčšej námahy.
Elizabeth Pealová a Wallace Lambert z McGill University v Montreale vo svojej štúdii dokázali, že bilingválne deti majú nad monolingválnymi všeobecne prevahu v mnohých inteligenčných testoch.
V ovládaní angličtiny nás predbehli všetky štáty V4
Svetovým jazykom číslo 1, hlavným biznis jazykom a rečou, s ktorou sa dorozumiete v mnohých krajinách sveta, je angličtina. Je to flexibilný jazyk a zvládnutie jeho komunikatívnych základov nie je až také náročné. Slovensko je krajinou, ktorej obyvatelia ovládajú angličtinu priemerne, dokonca najhoršie z celej V4.
Medzinárodná vzdelávacia spoločnosť EF Education First porovnávala znalosť angličtiny v rámci 72 štátov, ktoré nemajú tento jazyk ako materinský a podľa jej zistení, ovládajú angličtinu najlepšie severské štáty (1. Holandsko, 2. Dánsko, 3. Švédsko, 4. Nórsko a 5. Fínsko). Slovensko skončilo v poslednom prieskume na 21. mieste. Zaujímavé je, že v severských krajinách a krajinách Beneluxu sa systematicky vyhýbajú dabingu cudzojazyčných filmov aj rozprávok. Deti tak pozerajú rozprávky v origináli, napríklad aj v anglickom jazyku s titulkami. To im umožňuje osvojovať si niektoré slová a frázy s menšou námahou.
Malí bilingvisti vs tí ostatní menej šťastní
Najväčšiu výhodu pri učení sa cudzieho jazyka majú deti, ktoré majú jedného rodiča cudzinca a sú vychovávané bilingválne. Rodičia si vtedy pevne stanovia, akým jazykom budú na dieťa hovoriť a dožadujú sa odpovedí v danom jazyku. Veľkou výhodou takéhoto učenia je prirodzenosť a časová neobmedzenosť. Aby bolo takéto učenie efektívne, cudzí jazyk nesmie dieťa používať menej ako 30 percent času. Rodín, ktoré si na výučbu cudzieho jazyka najmú au-pairku, prípadne cudzím jazykom na dieťa hovorí jeden z rodičov, aj keď má sám materinský jazyk slovenčinu, pribúda. Čo však v prípade, že si na takúto výučbu netrúfate a nechcete dieťa pliesť svojou zlou výslovnosťou alebo chabými základmi? Spoľahnúť sa na náš školský systém, alebo deťom zabezpečiť výučbu cudzieho jazyka ešte v predškolskom veku?
Po anglicky už od škôlky?
Cudzí jazyk už od škôlky, nie je dnes ničím výnimočným. Čím skôr začne dieťa s výučbou cudzieho jazyka, tým skôr si ho osvojí a začne v ňom rozmýšľať. Spomedzi jazykov, ktoré sa učia malí škôlkari, vedie jednoznačne angličtina. Medzi súkromnými materskými školami by ste však našli aj také, ktoré vyučujú kombináciu dvoch jazykov, napríklad anglický – španielsky alebo anglický – čínsky. Prevrat vo vyučovaní angličtiny pre malé deti spôsobila kedysi Helen Doronová, britská lingvistka a pedagogička. Svoju 4-ročnú dcéru prihlásila na hodiny huslí, ktoré viedol učiteľ používajúci Suzikiho metódu.
Úspechom tejto metódy bola taká nadšená, že preniesla jej princípy do výučby angličtiny malých detí. Metodológia, ktorú vyvinula, umožnila deťom porozumieť angličtine skôr, ako sa naučia čítať a písať, podobne ako v ich materinskom jazyku. Napodobňovanie prirodzeného učenia sa materinského jazyka prinieslo úžasné výsledky a už 30 rokov je metóda Helen Doron English aplikovaná na bábätká od 3 mesiacov po celom svete. Melódiu a štruktúru cudzieho jazyka si tak osvoja ešte predtým, ako sa naučia vysloviť svoje prvé slová v materinskom jazyku.
Deti a cudzie jazyky na základnej škole
Snahu, aby deti nasávali cudzie jazyky na základnej škole, malo aj Ministerstvo školstva SR. Podľa Štátneho vzdelávacieho programu, ktorý vznikol v roku 2008, boli na základných školách povinné dva cudzie jazyky. V treťom ročníku to bola pre všetkých angličtina, v šiestom ročníku vybrala druhý cudzí jazyk (francúzsky, nemecký, taliansky, španielsky a ruský) škola, podľa záujmu rodičov a dostupnosti učiteľov. V roku 2015 však prišlo k novelizovaniu učebných plánov a druhý cudzí jazyk už nie je viac na základných školách povinný. Problémy s dvoma povinnými cudzími jazykmi mali hlavne deti, pre ktoré bola samotná slovenčina cudzím jazykom (deti z pohraničných častí a osád). Aj tak však môžu školy druhý cudzí jazyk ďalej vyučovať, a to v rámci voliteľných hodín.
Tipy, ako prirodzene začleniť cudzí jazyk do života dieťaťa
- Pomenujte občas predmety dvojjazyčne.
- Pustite mu rozprávku v pôvodnom znení, bez dabingu.
- Naučte ho básničku alebo pesničku v cudzom jazyku.
- Veďte s ním jednoduché dialógy v inom ako materinskom jazyku.
- Zahrajte si s ním cudzojazyčnú spoločenskú hru.
- Domáca výučba by mala byť hravá, zameraná na komunikáciu.
- Cudzí jazyk nesmie deti nudiť, zabávajte ho. Slovíčka si zapamätá ľahšie, ak si ich spojí s emóciami.
- Na učenie sa cudzieho jazyka dieťa potrebuje interakciu so živými ľuďmi. Ak máte zahraničných priateľov, zoberte do ich spoločnosti aj vaše dieťa.
- Staršiemu dieťaťu, ktoré už vie čítať, môžete do mobilu nainštalovať aplikáciu na výučbu cudzích jazykov, napríklad Memrise, Mondly Languages alebo Busuu.
Mackoviahracky.sk odporúčajú
Pozeranie rozprávok v cudzom jazyku môže byť prínosné, nespoliehajte sa však len na televízor alebo obrazovku počítača. Pri sledovaní televízie dostáva dieťa príliš veľký objem informácií a video nie je dostatočnou náhradou za živú interakciu, ktorá je dôležitá pri vývoji. Vyskúšajte naše hry v cudzom jazyku.
Drevená magnetická hra Abeceda so zvieratkami v angličtine a francúzštine
Drevená magnetická hra Abeceda so zvieratkami francúzskej značky Janod je pekná a zábavná hra vhodná pre deti od 4 do 8 rokov. Pri hre sa dieťa naučí pomocou špeciálne upravenej magnetky a malých magnetických guľôčok písať písmenká abecedy, spoznáva zvieratká, farby a zoznamuje sa s angličtinou a francúzštinou. Hra je určená pre 1 hráča.
Sada spoločenských hier Touroperator Multi-Games Set Janod v angličtine
Sada spoločenských hier Touroperator je vhodná pre deti od 3 do 10 rokov, ideálna pre 2 až 6 hráčov. Set spoločenských hier vám ponúka hodiny plné zábavy pre celú rodinu. Predstavuje všetko, čo potrebujete na dovolenku. V balení nájdete pexeso, žolíkové karty, kocky, domino, kvarteto a iné.